fpiona

  • ۰
  • ۰

تحقیق در مورد مدیریت و تعارض سازمانی

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد صفحه : 7 صفحه


قسمتی از متن .doc :

مدیریت و تعارض سازمانی

conflict management organizational

مقدمه

تعارض پدیده‌ای است که آثار مثبت و منفی روی عملکرد افراد و سازمان‌ها دارد. استفاده صحیح و مؤثر از تعارض موجب بهبود عملکرد و ارتقای سطح سلامتی سازمان می‌گردد و استفاده غیر مؤثر از آن موجب کاهش عملکرد و ایجاد کشمکش و تشنج در سازمان می‌شود. استفاده مؤثر از تعارض مستلزم شناخت و درک کامل ماهیت آن و همچنین علل خلق کننده و کسب مهارت در اداره و کنترل آن است که البته امروز به عنوان یکی از مهمترین مهارت‌های مدیریت به شمار می‌آید. توانایی برخورد با تعارض و اداره آن، در موفقیت مدیران سازمان‌ها نقش ارزنده‌ای دارد. اگر تعارض‌ها سازنده باشند، موجب بروز افکار نو و خلاق می‌شوند و زمینه تغییر و نوآوری و تحول سازنده را در سازمان فراهم می‌سازند و در نهایت به مدیریت کمک می‌کنند تا به اهداف سازمانی خویش نائل آید.

ماهی تیمی متفاوت اما هماهنگ

مفهوم تعارض

در فرهنگ لغات فارسی، تعارض به معنای متعرض و مزاحم یکدیگر شدن، باهم خلاف کردن و اختلاف داشتن معنی شده است. رابینز در تعریفی می‌گوید: «تعارض فرآیندی است که در آن، شخص الف به طور عمدی می‌کوشد تا به گونه‌ای بازدارنده سبب ناکامی شخص در رسیدن به علایق و اهدافش گردد». وی توضیح می‌دهد که در این تعریف، مفاهیم ادراک یا آگاهی (Perception)، مخالفت(Opposition)، کمیابی (Scarcity) و بازدارندگی (Blockage) نشاندهنده ماهیت تعارض هستند. سایر وجوه مشترک تعریف‌های واژه تعارض عبارت از مخالفت، نزاع، کشمکش، پرخاشگری و آشوب است.

جایگاه تعارض در مدیریت

بنابر آنچه که گذشت نتیجه می‌گیریم آنچه که تعارض را ایجاد می‌کند، وجود نظرات مختلف و سپس ناسازگاری یا ضد و نقیض بودن آن نظریات است. درک نظرات مختلف به مدیران کمک می‌کند تا شیوه مناسبی را برای حل تعارض انتخاب کنند. با توجه به سیر پیشرفت مکاتب فکری مدیریت در طول سالهای اخیر، سه نظریه متفاوت در مورد تعارض در سازمان‌ها وجود دارد.

نخستین دیدگاه اعتقاد دارد که باید از تعارض دوری جست چرا که کارکردهای زیانباری در درون سازمان خواهد داشت، به این دیدگاه نظریه سنتی تعارض(تئوری یگانگی) می‌گویند.

دومین دیدگاه، نظریه روابط انسانی است که تعارض را امری طبیعی می‌داند و در هر سازمانی پیامدهای حتمی و مسلمی خواهد داشت، ضرری ندارد و به طور بالقوه نیروی مثبتی را برای کمک به عملکرد سازمان ایجاد می‌کند.

سومین نظریه و مهمترین دیدگاه اخیر، مبنی بر این است که تعارض نه تنها می‌تواند یک نیروی مثبت در سازمان ایجاد کند، بلکه همچنین یک ضرورت بدیهی برای فعالیت‌های سازمانی به شمار می‌آید که به این نگرش، نظریه تعامل تعارض می‌گویند.

نظریه سنتی

بر اساس این نظریه، هیچ تضادی در سازمان وجود ندارد. چون سازمان را یک مجموعه هماهنگ و منسجم می‌داند که برای یک منظور مشترک به وجود آمده است. از این رو از کارکنان زیر دست هیچ انتظار اعتراض به تصمیمات مدیریت نمی‌رفت و اگر چنین می‌شد، آن را یک ضد ارزش تلقی می‌کردند و خود به خود از سیستم خارج می‌شد. در این نظریه، تعارض یک عنصر بد و ناخوشایند است و همیشه اثر منفی روی سازمان دارد. تعارض را با واژه‌هایی چون ویران‌سازی، تعدد، تخریب و بی‌نظمی مترادف می‌داند و چون زیان آور هستند، لذا باید از آنها دوری جست و در نتیجه مدیر سازمان مسئولیت دارد سازمان را از شر تعارض برهاند. این نحوه نگرش به مسئله تعارض از سال 1900 تا نیمه دوم دهه 1940 بوده است.

نظریه روابط انسانی

این نظریه تعارض را یک پدیده طبیعی و غیرقابل اجتناب در همه سازمان‌ها می‌داند که با موجودیت آن در سازمان موافق است. همچنین طرفداران مکتب مزبور عقیده دارند که تعارض را نمی توان حذف یا از بین برد، حتی در موارد زیادی تعارض به نفع سازمان است و عملکرد را بهبود می‌بخشد. نظریه روابط انسانی از آخرین سالهای دهه 1940تا نیمه دوم دهه 1970 رواج داشت.

نظریه تعامل

در حال حاضر تئوری تعارض حول محور دیدگاهی می‌چرخد که آن را مکتب تعامل می‌نامند. اگرچه از دیدگاه روابط انسانی باید تعارض را پذیرفت ولی در مکتب تعامل بدین سبب پدیده تعارض مورد تأیید قرار می‌گیرند که یک گروه هماهنگ، آرام و بی دغدغه، مستعد این است که به فطرت انسانی خویش برگردد، یعنی احساس خود را از دست بدهد، تنبلی و سستی پیشه کند و در برابر پدیده تغییر، تحول و نوآوری هیچ واکنشی از خود نشان ندهد.

نقش اصلی این شیوه تفکر درباره تعارض این است که این پدیده مدیران سازمان‌ها را وادار می‌کند که در حفظ سطحی معینی از تعارض بکوشند و مقدار تعارض را تا حدی نگه دارند که سازمان را زنده، با تحرک، خلاق و منتقد به خود نگه دارد.

تقسیم بندی تعارضات سازمانی

تعارض بر حسب طرف‌های تعارض

نوعی از دسته بندی تعارض، بر اساس طرف‌های تعارض در سازمان می‌باشد. بر این اساس شش نوع تعارض در سازمان‌ها مشاهده می‌شود:

تعارض درون فردی

تعارض میان افراد

تعارض درون گروهی

تعارض میان گروهی

تعارض میان سازمانها

تعارض میان اشخاص و گروه‌ها

تعارض سازنده در برابر تعارض مخرب

یک شکل دیگری از تعارض که در میان اشکال مختلف تعارض از عمومیت بیشتری برخوردار است خود به دو دسته تقسیم می‌شوند: تعارض سازنده در برابر تعارض مخرب. نظریه تعاملی بر این فرض استوار نیست که همه تعارض‌ها خوب هستند، بلکه بعضی از آنها از هدف‌های سازمانی پشتیبانی می‌کنند، که به این نوع تعارضات، تعارض سازنده می‌گویند و برخی دیگر مانع تحقق اهداف سازمانی می‌شوند و حالت غیرسازنده‌ای دارند که به این نوع از تعارضات، تعارض مخرب می‌گویند. هیچ سطحی از تعارض نمی‌تواند در همه شرایط قابل قبول یا مردود باشد. امکان دارد یک نوع یا یک مقدار از تعارض در یک شرایط موجب افزایش سلامتی و تحقق هدف‌های سازمانی شود که در آن حالت تعارض سازنده است. ولی ممکن است در سازمان دیگری یا در همین سازمان و در زمان دیگری بسیار مخرب باشد. ملاک تشخیص تعارض سازنده یا مخرب، عملکرد سازمان است.

با به کارگیری مفهوم مدیریت تعارض ، ماهیت و کاربرد تعارض در سازمان بیش از پیش روشن می‌شود که مدیریت تعارض از یک سو به معنی به حداقل رساندن قدرت تخریبی تعارض است و از سوی دیگر تعارض را به صورت یک پدیده اثربخش، خلاق، سازنده و سودمند مبدل می‌سازد.

در موارد زیر تعارض می‌تواند سازنده باشد:

هنگامی که بتواند کیفیت تصمیمات را بهبود بخشد

زمانی که موجب ابتکار عمل و نوآوری و خلاقیت شود

هنگامی که مایه کنجکاوی و تشدید علاقه اعضای گروه به یکدیگر گردد

هنگامی که بتواند جو و محیط سیستم داوری و پدیده تحول را تقویت کند.

ارزیابی منشأ تعارضات سازمانی

منشأ تعارض را ارزیابی کنید. تعارض‌ها خود به خود به وجود نمی‌آیند، بلکه عواملی سبب آنها شده است. برای این که بهتر بتواند شیوه برخورد با تعارض را انتخاب کنید، نخست باید بدانید که منشأ بروز تعارض چه بوده است. به بیان دیگر لازم است منشأ و منبع تعارض را تعیین کنید.

استیفن رابینز بر اساس یافته‌های تحقیق، دلایل بروز تعارض را به سه دسته کاملاً مجزا تقسیم کرده است:

اختلاف‌های شخصی(تفاوت‌های فردی): اولین منشأ تعارض، تفاوت‌های فردی یا اختلاف‌های شخصی است. تعارض می‌تواند ناشی از خصوصیات رفتاری، اخلاقی و نظام‌های مورد ارزش افراد باشد. عواملی از قبیل: تحصیلات، سابقه کار، تجربه و آموزش ، هر فرد را به صورت یک شخصیت بی‌همتا با مجموعه









سایر محصولات :
تحقیق در مورد مدیریت و تعارض سازمانی

تحقیق در مورد مدیریت...

کارآموزی علمی کاربردی برق شرکت آرشام نگین .

کارآموزی علمی کاربردی...

مقاله درباره شناسایی ومحاسبه حریم سفره های آبهای زیر زمینی با تاکید برشناخت حریم

مقاله درباره شناسایی...

تحقیق در مورد مدیریت ریسک در مبادلات الکترونیک

تحقیق در مورد مدیریت ریسک...

فرم کامل و قابل ویرایش و چاپ نمونه فرم درخواست تعمییرات از واحد مربوطه در کارخانه یا شرکت با فرمت کورل دراو CorelDraw به صورت CDR

فرم کامل و قابل ویرایش...

پاورپوینتی در مورد ارزیابی تست های تشخیصی

پاورپوینتی در مورد ارزیابی تست های...

تحقیق در مورد مدیریت در ورزش

تحقیق در مورد مدیریت...

کارآموزی روند تولید پریز برق مرجان زه دار .

کارآموزی روند تولید پریز برق...

پاور پوینت در مورد گردهمایی سرگروه های زبان و ادبیات فارسی

پاور پوینت در مورد...

مقاله درباره شناسایی و اجرای احکام دادگاههای خارجی در ایران

مقاله درباره شناسایی و اجرای احکام...

پاورپوینتی در مورد ارگونومی در حمل دستی بار و اختلالات اسکلتی و عضلانی ناشی از کار

پاورپوینتی در مورد ارگونومی در حمل دستی...

تحقیق در مورد مدیریت دانش ضمنی 12 ص

تحقیق در مورد مدیریت دانش ضمنی...

مقاله درباره شناخت نفس

مقاله درباره شناخت نفس...

پاورپوینتی در مورد آیین‌نامه ‌و مقررات‌ حفاظت‌ در ریخته‌گری‌، آهنگری و جوشکاری‌

پاورپوینتی در مورد آیین‌نامه ‌و مقررات‌ حفاظت‌...

مقاله درباره شناخت قرآن

مقاله درباره شناخت قرآن...

تحقیق در مورد مدیریت توسعه داخلی یک سیستم اطلاعاتی کمپس 13 ص

تحقیق در مورد مدیریت توسعه داخلی یک...

پاور پوینت در مورد گونه های تریکوسترونژیلوسیک نوع بیماری خاص

پاور پوینت در مورد گونه های...

کارآموزی حسابداری مالی اداره پست .

کارآموزی حسابداری مالی...

مقاله درباره شناخت شناسی

مقاله درباره شناخت شناسی...

پاورپوینتی در مورد ارزش و شاخص های آن

پاورپوینتی در مورد ارزش...

تحقیق در مورد مدولاسیون OFDM

تحقیق در مورد مدولاسیون OFDM...

پاور پوینت در مورد کربوهیدراتها

پاور پوینت در مورد کربوهیدراتها...

مقاله درباره شمس العماره

مقاله درباره شمس العماره...

فرم کامل و قابل ویرایش و چاپ نمونه فرم درخواست ساخت ابزار و تجهیزات به واحد مربوطه کارخانه با فرمت کورل دراو CorelDraw به صورت CDR

فرم کامل و قابل ویرایش و چاپ...

پاورپوینتی در مورد اختلالات هیپر تانسیو حاملگی

پاورپوینتی در مورد...

تحقیق در مورد چگونه در حفظ منابع طبیعی بکوشیم

تحقیق در مورد چگونه...

مقاله درباره شکاف حقه گل

مقاله درباره شکاف حقه گل...

تحقیق در مورد چگونه اثرات زلزله وارد بر ساختمان را کاهش دهیم

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد محمود فرشچیان 7ص

تحقیق در مورد محمود...

پاور پوینت در مورد کارگاه خبرنویسی 1

پاور پوینت در...

مقاله درباره شک به علم

مقاله درباره شک...

کارآموزی روش شبکه کردن ویندوزxp .

کارآموزی روش شبکه کردن ویندوزxp ....

تحقیق در مورد چهل حدیث

تحقیق در مورد چهل حدیث...

تحقیق در مورد چند مورد از سیره های پیامبر 7 ص

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد محصولات آلکالین در تغییر شکل دادن پپتان بسیار موثر است

تحقیق در مورد محصولات آلکالین...

مقاله درباره شق القمر معجزه‏اى از معجزات پیامبر

مقاله درباره شق القمر معجزه‏اى از معجزات...

پاورپوینتی در مورد آیین‌نامه‌ حفاظت‌ حمل‌ و نقل‌، ذخیره‌ سازی‌ و توزیع‌ گاز مایع‌

پاورپوینتی در مورد آیین‌نامه‌ حفاظت‌ حمل‌ و...

مقاله درباره شغل حسابداری

مقاله درباره شغل حسابداری...

پاور پوینت در مورد کارکردهای اختصاصی تغذیه در بلایا و فوریت ها

پاور پوینت در...

تحقیق در مورد چند آیة ‌قرآن با ترجمة‌ انگلیسی 11 ص

تحقیق در مورد چند آیة ‌قرآن...

تحقیق در مورد چند آیة ‌قرآن با ترجمة‌ انگلیسی

تحقیق در مورد چند آیة...

تحقیق در مورد مبعث پیامبر اکرم

تحقیق در مورد مبعث...

پاورپوینتی در مورد احکام محتضر

پاورپوینتی در مورد احکام محتضر...

مقاله درباره شعرای ایران

مقاله درباره شعرای ایران...

تحقیق در مورد چغندرقند

تحقیق در مورد چغندرقند...

پروژه کار آفرینی بسته بندی روغن نباتی .

پروژه کار آفرینی بسته بندی روغن نباتی...

تحقیق در مورد چرب

تحقیق در مورد چرب...

تحقیق در مورد مبادله وچگونگی اداء آن 8ص

تحقیق در مورد مبادله وچگونگی اداء آن...

مقاله درباره شعر چیست

مقاله درباره شعر چیست...

پاورپوینتی در مورد اجرای اصل 44 قانون اساسی و خصوصی سازی بانک ها

پاورپوینتی در مورد اجرای...

تحقیق در مورد قارچ 78 ص
تحقیق در مورد قاره آسیا
تحقیق در مورد فیزیک و فلسفه 34 ص
تحقیق در مورد قاجـاریه کم
تحقیق در مورد فیزیولوژی بالینی 25 ص
GPS چگونه کار می کند؟
تحقیق در مورد کودتای 28 مرداد
تحقیق در مورد نقش دین در کاهش جرایم 11 ص
تحقیق در مورد روغن زیتون
تحقیق در مورد کربن
تحقیق در مورد چاپ افست
تحقیق در مورد تفسیر سوره ملک
تحقیق در مورد روانشناسی تحقیق ، تربیت کردن (برقراری نظم ، انضباط و مقررات)
تحقیق در مورد هدف امام حسین از قیام عاشورا 30 ص
تحقیق در مورد علم اخلاق 28 ص

کلمات کلیدی :عارض میzwnj واند نظریه روابط انسانی میzwnj گویند میzwnj داند عارض سازنده میzwnj کند روابط انسانی نظریه روابط میzwnj واند میzwnj سازمان نظریه سازنده مدیری پدیده سازمانی عملکرد سازمانzwnj دیدگاه
  • ۹۶/۰۷/۲۷
  • آسمان آبی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی